Vandaag brachten we een bezoek aan de Liberterra gemeenschap, gelegen in het natuurgebied; Geestmerambacht. Deze unieke plek is de thuisbasis van een diverse groep mensen die ervoor hebben gekozen om te leven in tiny houses, midden in de natuur. Bij aankomst werden we meteen gegrepen door de de fijne sfeer die over de gemeenschap hing. De huizen, hoewel klein van formaat, straalden een gezellige warmte uit. Wat me het meest opviel was de sterke gemeenschapszin die hier heerste. Bewoners werkten samen in moestuinen, deelden maaltijden en organiseerden gezamenlijke activiteiten. Het voelde als een grote familie die elkaar ondersteunde en inspireerde. Tijdens het bezoek hadden we het genoegen om met enkele bewoners te praten. Ze deelden hun verhalen over waarom ze hadden gekozen voor een leven in Liberterra: de drang naar een eenvoudiger en duurzamer bestaan, een nieuwe start etc. Terwijl de dag ten einde liep, voelde ik een gevoel van inspiratie. Liberterra is niet zomaar een gemeenschap; het is een beweging, een beeld van hoe we kunnen streven naar een meer verbonden en duurzame samenleving.

De ervaringen die we hebben opgedaan bij Liberterra waren van grote waarde voor educatieve doeleinden, vooral als je overweegt om hier met je toekomstige klas heen te gaan. Hier zijn een paar gebieden waarin we de ervaringen bij Liberterra kunt gebruiken:

1. Milieueducatie: Liberterra is een levend voorbeeld van duurzaam leven in samenwerking met de natuur. Je kunt je klas leren over verschillende duurzame praktijken, zoals compostering, regenwateropvang, en energiebesparing. Door ze deze praktijken ter plaatse te laten zien, krijgen ze een tastbaar begrip van hoe ze kunnen bijdragen aan een groenere wereld.

2. Gemeenschapsvorming: Liberterra laat zien hoe een hechte gemeenschap kan ontstaan door samen te werken en elkaar te ondersteunen. Je kunt je leerlingen leren over het belang van samenwerking, communicatie en empathie door middel van activiteiten die zijn geïnspireerd op de ervaringen bij Liberterra.

3. Sociale studies en maatschappelijke betrokkenheid: Door een bezoek aan Liberterra kunnen leerlingen inzicht krijgen in alternatieve levensstijlen en gemeenschapsstructuren. Dit kan hen helpen om hun begrip van sociale diversiteit en gelijkheid te vergroten, evenals hun bewustzijn van maatschappelijke kwesties zoals duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid.

Al met al biedt een bezoek aan Liberterra naar onze mening een unieke leerervaring die verder reikt dan traditionele klaslokaallessen. Het stelt leerlingen in staat om te leren door te ervaren en hen te inspireren om actieve burgers te worden die zich inzetten voor een duurzame en rechtvaardige samenleving.