‘Een rijke leesomgeving in de klas is een steun in de rug bij het leren lezen.’ Een te gekke uitspraak al zeg ik het zelf, daarom staat deze dan ook op de voorpagina van mijn laatste onderzoek. Maar waar is deze quote op gebaseerd? Bij het lezen van verschillende theoretische bronnen vanuit de opleiding en lezen in het primair onderwijs, lees ik veel over het belang van een rijke leesomgeving en vooral de voordelen die je eruit haalt! Eerst kort over wat er allemaal bij komt kijken om de rijke leesomgeving in je klas überhaupt op te zetten. Bij een rijke leesomgeving gaat het erom dat er voor jou als leerkracht en voor de leerling in alle soorten en maten mogelijkheden zijn. Kijkend naar deze mogelijkheden voor jou als leerkracht praten we dan over je lesmaterialen en materialen die hierop aan kunnen vullen. Voor de leerlingen over al het andere in de klas. Al dat andere is niet zomaar een hoop aan verschillende spullen, maar al die spullen hebben wel degelijk een bepaalde waarde. Zo zijn posters met teksten, boeken, schrijfmaterialen en een fijne leeshoek allemaal toevoegingen aan de klas die een leerling kunnen inspireren tot lezen en dingen die een waarde geven aan het begrip lezen.
Wanneer we het hebben over lezen is het vanzelfsprekend dat de leesboeken hoog in de lijst staan bij het creëren van een rijke leesomgeving. Je zorgt voor verschillende leesboeken, gedichtenbundels, tijdschriften, strips, noem maar op. Zo heb je als leerkracht voor iedereen in de klas iets te bieden. Niet onbelangrijk is de kennis over de boeken die je in de klas of bibliotheek hebt liggen, zodat je weet wat je de kinderen aan kunt bieden. Je bent als leerkracht naast het zijn van degene met kennis over de boeken ook DE persoon die plezier in het lezen uit wilt stralen en wilt laten zien aan de kinderen hoe leuk en belangrijk het is!
Al deze kort maar krachtige kenmerken die je kunt toevoegen aan de klas zorgen ervoor dat je de kinderen naast de methode of zelfgemaakte lessen een extra steun in de rug geeft bij het leren lezen. Ze kunnen terugvallen op hulpmiddelen in de klas zoals de posters met eerder geleerde informatie, de benodigde materialen zijn aanwezig en er is een leerkracht die enthousiast verteld over zijn/haar eigen leeservaringen, tips kan geven en hulp kan bieden waar nodig.