Ook dit jaar is er weer een Kinderboekenweek! Dit jaar is het thema: Bij mij thuis. In eerste instantie kregen ik en anderen om mij heen de volgende gedachte bij dit thema: Mooi, maar gedurfd! Dit omdat het er zeker in deze tijd qua verschillen tussen kinderen echt nog om kan spelen in de klas en daaromheen. Zeker wanneer je praat over de thuissituatie van kinderen, kom je dicht bij de soms gevoelige onderwerpen waar je niet altijd wilt komen bij een kind, ouder of misschien zelfs jezelf! Maar zoals altijd is een thema zoals deze met een goede aanpak een voorbereiding wel een thema waar je superveel mooie gesprekken uit haalt en het respect naar elkaars situatie mee kunt verkrijgen. Voor dit jaar heb ik een mooie inleidende opdracht voor de Kinderboekenweek gevonden met de inspiratie van een medestudent. Hieronder beschrijf ik de opdracht als inspiratie voor in de klas!

Geef de kinderen een paar dagen van tevoren de opdracht mee om thuis een foto te maken van hun slaapkamer en deze mee te nemen naar de klas. Dit wordt voor ieder kind namelijk de basis van de opdracht, zoals de slaapkamer een deel van de thuisbasis is voor de kinderen. Als iedereen op de geplande dag zijn/haar foto mee heeft genomen, geef je de kinderen de opdracht om iets te schrijven over de foto van de kamer. Deze opdracht is mogelijk in elke groep, want bij de kleuters laat je de kinderen iets tekenen en vanaf groep 3 gebruiken de kinderen hun zojuist geleerde woorden. Hoe hoger de groep, hoe meer je kunt vragen qua niveau van het verhaal/de beschrijving van de kamer. Het is dus een leuke schrijfactiviteit waarbij je in de ene klas de focus legt op de tekenvaardigheden en in de ander op schrijfvaardigheid! Conclusie: Een leuke activiteit waarmee je met je eigen draai werkt aan verschillende doelen en tegelijk een mooie gespreksstarter hebt wanneer je praat over het nieuwe thema van de Kinderboekenweek. Al is het niet eens nodig om het echt in de Kinderboekenweek uit te voeren, want dit kan ook super op een ander moment! Succes!