Het is weer zover, de herfst komt eraan. En bij de herfst gebruik ik dit jaar de egel als hoofdonderwerp binnen ons thema in de klas (groep 2/3). Ik startte dit af door het voorlezen van het prentenboek Egalus. Het boek vertelt een verhaal over een egel die zich bezighoudt met het schoonmaken van de natuur. In het verhaal ontdekken de kinderen iets over milieu vervuiling en het belang van samenwerken.

Na het lezen van het boek introduceerde ik de volgende opdracht voor de kinderen van groep 2. Dit werd een opdracht met als einddoel het maken van een getallenlijn van egels. Op deze manier behandel ik het vak kunstzinnige oriëntatie tegelijk met het vak rekenen (pabo-tip). We starten met het uitprikken van een egel met de prikpen (een goede activiteit voor het verbeteren van de motoriek). Ik had van tevoren de kaartjes met een egel erop uitgeprint op een wat dikker papier dan normaal. Dit is belangrijk omdat je anders tijdens het uitprikken snel gescheurde blaadjes zult krijgen! Wanneer een kind klaar was met het uitprikken van de egel, was de volgende stap om een aantal knijpers bruin te verven. Wanneer beide dingen gelukt waren hadden we als laatste stap de taak om per persoon een cijfer te schrijven op een wit vierkantje. Hiervoor oefenen we eerst het schrijven van het aangewezen cijfer en later schrijf je hem daadwerkelijk op het witte vierkantje.

Nu we alle drie de materialen klaar hebben, voegen we deze samen. We plakken het witte vierkantje met een cijfer op de uitgeprikte egel en tellen daarna samen in de kring de juiste hoeveelheid knijpers die bij het geschreven getal horen! Ik plaats hieronder het eindresultaat van de getallenlijn die we later op het raam van de klas geplakt hebben.