Ik kwam net kijken op mijn eerste stageschool, maar het was alweer tijd om mijn eerste geschiedenisles te gaan geven aan groep 7. Vanuit de pabo krijg je voor elk vak wat richtlijnen met kant-en-klare lessen die je over kunt nemen en als een van je eerste lessen ooit kunt geven. Dit wordt gedaan om zo niet meteen alle mensen die er misschien nog niet klaar voor zijn in het diepe te gooien. Zelf wist ik niet of ik er al klaar voor was of niet, maar ik gooide mezelf wel in het diepe! Al vanaf mijn eerste les die gegeven heb, denk ik er bij het uitkiezen van een lesonderwerp over na of het onderwerp de kinderen zal interesseren, maar ook of ik er zelf wat aan heb, qua nieuwe kennis, vaardigheden etc. Ik hoor nu al het commentaar op deze uitspraak, dat ik wanneer ik straks op een basisschool werk niet altijd lessen zal kunnen geven waar ik zelf ook veel uit haal. Ik begrijp deze opmerking, maar ik geloof erin dat ik aan elke les die ik geef, mijn eigen draai kan geven en er zo de voldoening uit zal halen die ik graag behaal. De ene keer zal dit meer zijn dan de andere keer!

Nu verder over de geschiedenisles zelf. Zoals ik hierboven schreef, besloot ik mezelf in het diepe te gooien en een eigen onderwerp te kiezen. Ik koos na een kort overleg met mijn praktijkbegeleider (de docent van mijn stageklas) voor de watersnoodramp van 1953. Dit korte overleg is naar mijn idee altijd erg belangrijk, want zo heeft je praktijkbegeleider kennis van je ideeën en kun jij de vraag stellen of je bedachte onderwerp wel aansluit op de interesses en het niveau van de kinderen. Na het kiezen van een onderwerp bedenk je een lesdoel. Het lesdoel wat ik bedacht voor deze les was het volgende: Aan het einde van de les kunnen de kinderen kort uitleggen wat de oorzaken en gevolgen waren van de watersnoodramp. Met het voorleggen van dit doel zorg ik ervoor dat de kinderen niet maar op één stukje van de les hoeven op te letten, maar op de gehele les.

Ik gebruikte voor mijn les Gynzy als programma om een powerpoint te maken. Gynzy is een fijn programma om mee te werken wanneer je gemakkelijk en snel een normale of zelfs interactieve powerpoint wilt maken. Ik gebruikte mijn powerpoint vooral om afbeeldingen te laten zien bij het verhaal wat ik vertelde, maar ook om een verduidelijkende tekening te maken van een dijk die doorgebroken is en een dijk die dat niet is. De informatie die ik ging vertellen vond ik in mijn boeken van de pabo en op geschiedenis websites zoals Geschiedenisportaal. Bij het zoeken van de informatie die je aan de kinderen gaat vertellen was het voor mij als eerstejaars pabo-student nog moeilijk om te weten welke informatie wel en welke niet zou aansluiten op het niveau van de kinderen. Ik had deze keer te weinig informatie hierover gevraagd aan mijn praktijkbegeleider, waardoor ik in sommige delen in mijn les niet alle aandacht van de kinderen er meer bij had. Dit was voor nu geen groot probleem, want de hoofdoelen waren behaald, maar een goed leerpunt wat ik hieruit haalde en wat de lezers van deze blog kunnen gebruiken is het gebruiken van de geschiedenisboeken die in de klas gebruikt worden om het niveau te vinden of hierover in gesprek te gaan met je praktijkbegeleider.

De kinderen in mijn stageklas waren enthousiast over de les en bleven maar doorvragen over meer feitjes, gebeurtenissen en verhalen over de ramp. Blijkbaar is het onderwerp iets waar ze heel erg in geïnteresseerd zijn. Je hebt dan de optie om het er nooit meer over te hebben, maar misschien lukt het wel om bijvoorbeeld de eerstvolgende spellingsles hierop aan te sluiten!